Za studiem k sousedům: Můj Erasmus v Polsku

Studium:  bakalářské – 2.ročník
Místo:  Polsko – Kraków, Jagellonská Univerzita
Délka:  6 měsíců
Typ:  Erasmus – studijní pobyt
Musím se přiznat, že Polsko nebyla moje prvotní volba. Při hledání země, kam budu svůj Erasmus směřovat, jsem se bez váhání zaměřila na Norsko. Jenže po bližším prozkoumání všeho okolo, jako jsou ceny ubytování a vedlejší výdaje, jsem si uvědomila, že pokud bych chtěla studovat v Norsku, za celý svůj půlroční pobyt bych se nehnula z místa. A možnost poznat více než jen jedno město, to byl také jeden z faktorů, kterými jsem se při výběru řídila.
K Polsku jsem nakonec došla díky kamarádce. Společně jsem porovnávaly, co nám naše univerzity nabízejí a Krakov byl jednou destinací, ve kterých se naše seznamy shodovaly. Univerzita nabízela zajímavé předměty, město se nám podle fotek líbilo, mohly jsme jet spolu a podle našich výpočtů (ač nejsme příliš zdatné matematičky) jsem došly k závěru, že se nám splní i ono vytoužené cestování za hranice města – bylo rozhodnuto.
Výběrové řízení, papírování, vybírání předmětů a zajišťování všeho potřebného – s tím vším ve škole ochotně pomůžou, stačí se jen nebát a poprosit o pomoc. Jediný problém nastal při hledání ubytování. Jagellonská Univerzita nabízí ubytování na kolejích, stačí jen vyplnit žádost – musíte splnit několik kritérií, mezi kterými je samozřejmě i vzdálenost od univerzity, a protože jsem v tomto dotazníku zaškrtávala i druh studia – tedy Erasmus – automaticky jsem předpokládala, že nás jako zahraniční studenty ubytují. Neubytovali. Ale i přes počáteční komplikace se nám nakonec podařilo (doslova za pět minut dvanáct) najít jiné koleje – kde nás ochotně ubytovali a musím uznat, že jsem si výrazně polepšili v kvalitě, oproti předchozí nabídce.
Pokud byste ovšem měli v plánu hledat si privát, rozhodně doporučuji začít s hledáním hned, jak víte, že na Erasmus jedete. Většina nabídek je sice určena studentům – tudíž za příznivou cenu i v dobré lokalitě – ale ne každý je ochotný pronajmout byt jen na půl roku. A s výškou zálohy bych rozhodně nedoporučovala přistupovat na dohody typu: "Necháme Vás tu bydlet půl roku, když nám poté za sebe najdete náhradu"– je totiž možné, že nikoho nenajdete a budete muset majiteli bytu nechat zálohu ve výši 200 eur.
Z mé zkušenosti vím, že 300 euro na měsíc mi základní potřeby, jako je nájem a jídlo, pokrylo, a zůstala mi i menší rezerva na nějaké to vedlejší cestování. Co se týče časové náročnosti studia v zahraničí jde jen o to, jak si sestavíte rozvrh a na kolik předmětů se zapíšete. Vyučování jsem měla od pondělí do pátku, ale v některých dnech jsem měla pouze jednu přednášku, takže mi času na prozkoumávání města zbývalo požehnaně. Stejně tak jako volné víkendy, které jsem využívala k výletům mimo město.
Co bych z Polska doporučila? Rozhodně si projděte pořádně Krakov. Jako město měl bohatou historii. Mě osobně nejvíce okouzlila Kaziměř – čtvrť, která byla v historii bohatá na židovskou kulturu. Úzké uličky a staré krámky s ještě původními cedulemi – tato část města je zajímavá jak přes den, tak i v noci, kdy se v restauracích na náměstí poslouchá živá hudba a město Vás tak úplně vtáhne do sebe. Samozřejmě bych nevynechala ani Wawel (krakovský hrad) a hlavní náměstí, kde naleznete hned několik významných památek. Ale určitě se nedržte jen turistických tras, každá část města má svoje kouzlo, a i když není doporučená v průvodci, stojí za to ji navštívit. Mimo Krakov doporučuji i návštěvu Zakopaného, Katovic a samozřejmě Varšavy – každé z měst má své historické centrum, kterým zaujme a okouzlí. A ochutnávejte! Polská kuchyně ne vždy vypadá úplně lákavě, to musím přiznat, ale najde se tu několik typických jídel, která stojí za to zkusit třeba pierogi a grzane piwo.
Na závěr bych už jen ráda dodala, že studium i celý pobyt v Krakově jsem si užila. Nejen že jsem si studiem v zahraničí rozšířila obzory, ale také jsem tu poznala spoustu nových lidí z různých koutů světa, a hlavně si domů přivezu spoustu skvělých zážitků.
Za sebe bych Polsko rozhodně doporučila. Ač spoustu lidí ohrne nad touto zemí nos, protože není dostatečně exotická, nebo snad je až příliš blízko, můžu Vám slíbit, že nudit se tu nebudete. Je to sice jen pár hodin cesty, ale už je to úplně jiná mentalita a kultura, kterou můžete poznat. A i kdyby Polsko nebyla Vaše volba, rozhodně doporučuji možnost studovat v zahraničí využít, ať už pojedete kamkoliv, protože tenhle zážitek Vám nic nenahradí.
P.S: Já osobně si blog nevedu, ale pokud by měl někdo zájem přečíst si o polských eskapádách mě a mé kamarádky něco víc, můžete navštívit právě její blog. ;) 
Eliška K.
studentka politologie - bakalářské studium

Komentáře