Stihnout lze obojí - Erasmus pobyt a pracovní stáž ve Španělsku

Studium: bakalářské – 2. a 4. ročník (prodloužené studium)
Místo: Universidad de Granada; Granada  – Consorcio para el Desarrollo de la Vega
Délka: celý semestr; 10 měsíců
Typ: studijní pobyt, pracovní stáž
Dale limosna, mujer, que no hay en la vida nada como la pena de ser ciego en Granada“.      (Francisco A. de Icaza)            
            Možná to zní jako klišé, ale studovat a pracovat v zahraničí pro mě bylo nezapomenutelným zážitkem a obrovskou zkušeností. Studentská léta utečou poměrně rychle, a tudíž zpestřit si je pobytem v zahraničí je prostě úžasná příležitost. A právě proto jsem přesvědčena, že by se člověk neměl bát vystoupit ze své konformní zóny a otevřít se světu. Především z profesního hlediska získáte praktické zkušenosti (např. řešení problémů v úplně cizím prostředí) a hlavně vypilujete jazyk, který budete dennodenně používat. Pokud nemáte zkušenosti s pobyty zahraničí, doporučuji začít nejprve se studijním pobytem, který je o něco méně náročnější (samozřejmě vždy záleží, kterou univerzitu si vyberete) než pracovní stáž. Vycestovat do neznámé země, vstříc novým situacím a zážitkům bylo pro mě výzvou a člověka to vnitřně posílí, jelikož je mnohdy odkázán jen sám na sebe.
             A proč právě Španělsko? Je tam teplo J, ale hlavně jsem využila své předchozí znalosti španělštiny, abych se tam dostala. Celý studijní pobyt jsem si skvěle užila, a to především proto, že jsem se si to předsevzala, jelikož se vždy najde několik momentů, kdy byste už raději jeli domů. Nejlepší ze všeho bylo, že jsem si pobyt mohla ještě o půl roku prodloužit, což mi umožnilo Granadu, univerzitu atd. poznat ještě lépe. Granadu jako místo studijního pobytu hodnotím více než pozitivně, je zde spousta nabídek na výlety, opravdu velké množství studentů (z nich 2000 Erasmus!), kvalita výuky je dobrá ale časově náročnější, vyzkoušíte vyhlášené tapas a prožijete svátky a oslavy všeho druhu.
          Doporučuji především vmísit se mezi jiné studenty, nedržet se ve skupině lidí, kteří mluví vaším rodným jazykem.
            Rozhodnutí vydat se na pracovní stáž do Španělska ovlivnila především moje osobní situace (haha). Stáž pro mě znamenala smysluplné vyplnění volného času, který mi vznikl prodloužením studia. Při výběru stáže si člověk musí být vědom dvou základních věcí, zda dostatečně ovládám jazyk, který potřebuji k vykonávání stáže a zda daná stáž souvisí s mým oborem studia. Je potřeba počítat, že samotné hledání stáže může trvat poměrně dlouho, tudíž doporučuji s vyhledáváním a oslovováním případných zaměstnavatelů začít co nejdříve. Zásadní je forma jakou zaměstnavatele oslovujete, jelikož mu musíte vysvětlit o co se jedná, v mém případě neznali program evropských mobilit, a nebylo to úplně jednoduché.
            Moje zkušenosti s hledáním ubytování v Granadě jsou dobré, sehnat ho je poměrně lehká záležitost, není prakticky ani potřeba shánět dopředu, jelikož spolubydlení je zde naprosto běžná věc. Pracovní stáž je oproti studijnímu pobytu finančně zvýhodněna, z mé zkušenosti mi 500 na pokrytí základních potřeb dostačovalo (nájem+ jídlo), ale samozřejmě chce-li člověk cestovat či jinak objevovat krásy místa pobytu je nutné počítat s výdaji navíc.
            Časově náročnější stáž určitě byla, jelikož jsem dodržovala stejný  pracovní režim jako moji kolegové, tj. 8 hod. denně/ 5 dní v týdnu. Avšak stihla jsem během stáže napsat svoji bakalářskou práci. Času má každý člověk stejně, záleží na nás, jak si jej zorganizujeme a jaké jsou naše priority. Ale s jistotou mohu říct, že i na odpočinek a výlety mi čas zbýval. Především proto, že Španělé mají mnohem více státních svátků a především existují i místní svátky, které platí pouze pro danou oblast či město.  

            Španělsko je nádherná země, ve které si každý dle mého názoru přijde na své a stojí za to ho navštívit. Granada je kouzelné, historické město, jenž mě nepřestává udivovat svými krásami a kontrasty. Já osobně ráda navštěvuji místa náhodně, nestuduji do detailu všechna místa „must see“. Ráda si projdu a objevuji dané místo sama, ale samozřejmě se informujte o místech, kam třeba není úplně radno chodit. Určitě neopomeňte hlavní chloubu města – Alhambru, nechte se unést starodávným duchem arabského obyvatelstva, jenž po sobě zanechalo skvostné paláce a obdivuhodná místa a zákoutí. Z hlavních svátků mohu doporučit velikonoční týden - Semana Santa (viz. foto) či tříkrálové průvody obvykle 5. ledna – Cabalgatas.

            Moje závěrečné doporučení je, abyste využívali možností studia či práce v zahraničí, jelikož naše univerzita vychází studentům maximálně vstříc a vycestovat může prakticky každý, kdo projeví vážný zájem. A hlavně jezděte už na podzim, ať si můžete případně pobyt jednoduše prodloužit!
Terka B.
studentka Politologie – Africké studia

















Komentáře