Čtyři skoro svatby a jedno studium na University of Nairobi

Jméno: Michal Kohlert
Studium: navazující magisterské - 2.ročník
Místo: Keňa - University of Nairobi
Délka: 5 měsíců
Typ: studium spojené s prací

Proč zrovna Keňa?
Chtěl jsem vyrazit do té “pravé“ Afriky. Měl jsem tudíž na výběr Ghanu (kde už jsem byl), Nigérii (kde v té době nebylo zrovna bezpečno) a Keňu – která tak byla jasnou volbou.
Byl to tvůj první výjezd?
Těsně před odletem do Keni jsem se vrátil z půlročního studijního pobytu ve Švédsku – užil jsem si tak rok plný extrémů 😊.
Jaká byla tvoje očekávání?
Že se o Africe naučím mnohem víc než z jakýchkoliv knih nebo přednášek, což se mi po všech stránkách splnilo 😊
Co vše jsi potřeboval k výjezdu zařídit a kolik času ti to zabralo?
Vzhledem k laxní komunikaci ze strany keňské univerzity jsem měl na vyřízení všech náležitostí přesně 2 dny (běžná doba je zhruba půl roku). Potřeba bylo hlavně vízum, očkování a letenky – zbytek už se dá operativně řešit na místě.
Kde jsi sehnal ubytování?
Univerzita mi jako bělochovi nabízela předražené byty za vysokými zdmi s ostnatým drátem. Nakonec jsem se štěstím sehnal paní, která mi za přijatelné peníze pronajala pokoj u ní v domě. Součástí nájmu byly i domácí snídaně a večeře.
Stačilo ti poskytnuté stipendium na zaplacení základních věcí?
Pokud byste v Keni pouze chodili do školy a nedělali nic jiného, tak vám peníze vystačí. Myslím, že ale není od věci se trochu rozšoupnout a zajet si aspoň jednou třeba na safari nebo do přímořské Mombasy.
Jaké byly zhruba tvoje průměrné měsíční náklady na zajištění nutných výdajů?
Celkově nevím. Ale za nájem jsem platil zhruba 250 euro měsíčně. Vzhledem k tomu, že v ceně byla i snídaně a večeře, tak jsem za jídlo už moc navíc neutratil. Zbytek peněz tak padnul především za pivo či cestování po Keni a Ugandě – prostě za takové ty věci, za které se vám utrácí s úsměvem 😊
Zlepšily se nějak tvoje jazykové dovednosti?
Naučil jsem se pár frází ve svahilštině. Ta nejdůležitější je bezesporu „sina pesa“ – nemám peníze.
Jaká byla tvoje motivace pro podání žádosti a uskutečnění pobytu?
Doufal jsem, že se v Keni ožením. To se mi nakonec skoro podařilo. Několikrát.
Bylo studium na keňské univerzitě náročné?
V průběhu semestru to sice vypadalo, že tamní předměty jsou celkem náročné, ale jakmile jsem zjistil, že otázky ke zkoušce dostáváme předem a hodnotí se podle toho, kdo napíše víc textu, hodil jsem se zase do klidu 😊
Které předměty jsi měl možnost studovat?  
Diplomacy, Kenya’s foreign policy, Politics and governance in Kenya a Theory of international relations.
Stihl jsi v průběhu pobytu splnit i nějaký předmět ze studijního plánu dálkově?
Ne, měl jsem moc práce s domlouváním svatby.
Co bys doporučil studentům, kteří se do Keni vydají? 
Kondo…ne dobře, zkusím to brát trochu seriózně. Z věcí, které by vás mohly překvapit, doporučuju teplé oblečení. V Nairobi se denní teploty pohybují kolem 20 stupňů a speciálně večer vám může být pěkná zima.
Psal jsi v průběhu pobytu nějaký blog?
Na Africkém informačním portálu nám s kolegou Tomášem Daníček, který se mnou pobyt absolvoval, vyšlo celkem 17 dílů Zápisníku z Keni. Přikládám první díl, ze kterého se následně můžete proklikat na další: Zápisník z Keni díl 1: Těžké začátky.
Také jsem na základě mého pobytu jsem ve spolupráci s portálem cestujlevne.com publikoval průvodce pro nezávislého cestovatele: Průvodce státem - Keňa.

Veškeré seriózně míněné rady, fotky a videa najdete v přiložených odkazech.

Komentáře